صفحه اصلی / فضا و کهکشان / سحابی عقاب: کاوشی در فضا و آسمان شب
سحابی عقاب: کاوشی در فضا و آسمان شب
سحابی عقاب: کاوشی در فضا و آسمان شب

سحابی عقاب: کاوشی در فضا و آسمان شب

میانگین امتیازات: 1 (کل آراء: 1)

سحابی عقاب

معرفی سحابی عقاب و اطلاعات جذاب مرتبط با آن

سحابی‌ها به مجموعه‌ای از ابرهای بزرگ در فضای میان‌ستارگانی گفته می‌شود. این ابرها حاوی مقادیر زیادی گاز، غبار و پلاسما هستند. سحابی‌ها یا به نام میغ‌واره‌ها نیز شناخته می‌شوند و اصطلاح “سحابی” از کلمه لاتین برای ابر گرفته شده است. این ابرها به عنوان محیطی برای تولد و شکل‌گیری ستاره‌ها شناخته می‌شوند و اهمیت ویژه‌ای در کیهان‌شناسی دارند. بخش عمده‌ای از این ابرها از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند. حال به طور مختصر با یکی از این سحابی‌ها، سحابی عقاب، آشنا می‌شویم و اطلاعات مرتبط را برای شما ارائه خواهیم کرد.

سحابی عقاب و دانستنی‌های جالب

سحابی عقاب یا به نام علمی Messier 16 نیز شناخته می‌شود که به اختصار به آن M16 نیز اشاره می‌شود. این سحابی یکی از نمونه‌های ستاره‌زایی یا به‌طور فنی ستاره‌سازها می‌باشد. این ستاره‌ساز جوان با یک خوشه گسترده و جوان تراشیده شده است و در صورت فلکی مار قرار دارد. سحابی M16 در نزدیکی سایر ستاره‌سازهای ویژهٔ کهکشانی قرار دارد از جمله صورت فلکی کمان و صورت فلکی سپر.

مرکز جذابیت: ستون‌های آفرینش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این سحابی یعنی سحابی عقاب، ستون‌های آفرینش آن هستند که به آن‌ها Pillars of Creation نیز می‌گویند. این ستون‌ها از سه ستون بزرگ گازی تشکیل شده‌اند و تصاویری از آن‌ها وجود دارد. تصاویر این ستون‌ها در سال ۱۹۹۵ توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شدند.

سحابی عقاب: کاوشی در فضا و آسمان شب

 فاصله و زمان دیدن

سحابی عقاب از مشهورترین سحابی‌هاست که تا به امروز شناسایی شده است. این سحابی در فاصله‌ای حدود ۷۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و شدت نور آن معادل ۶ درجهٔ مطلق می‌باشد. ابعاد سحابی عقاب حدود ۷۰ سال نوری در ۵۵ سال نوری است.

شناسه و نام‌گذاری

سحابی عقاب در کاتالوگ‌های مختلف با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود. در کاتالوگ عمومی و جدید، نام NGC 6611 به آن اختصاص داده شده است و در کاتالوگ‌های IC با شناسه IC 4703 ثبت شده است.

 بخش‌های مهم سحابی

دو بخش اصلی در سحابی عقاب به عنوان بخش‌های مهم می‌توانند تشخیص داده شوند: ستون‌های آفرینش و ساقه‌های ستارگانی. سحابی عقاب حاوی مناطقی است که ستاره‌ها در آن‌ها شکل می‌گیرند و توسط پروسه‌های شیمیایی و جذب گاز تشکیل می‌شوند. ستون‌های آفرینش به‌عنوان جاذبه‌ای برای تشکیل ستاره‌ها عمل می‌کنند.

خوشه‌های ستارگانی

ساقه‌های ستارگانی نیز از جمله بخش‌های مهم سحابی عقاب هستند. این ساقه‌ها به عنوان برجی عظیم از گازها شناخته می‌شوند و ارتفاع آن‌ها تا ۹.۵ سال نوری می‌رسد. ساقه‌های ستارگانی با ارتفاع ۹.۵ سال نوری معادل حدود ۹۰ تریلیون کیلومتر هستند، که دو برابر فاصلهٔ خورشید از نزدیک‌ترین سیارهٔ خود در کهکشان راه شیری می‌باشد.

دیدن سحابی عقاب

سحابی M16 یکی از زیباترین سحابی‌ها است و برای مشاهده آن، باید به زمان مناسبی در طول سال نظر داشته باشید. این سحابی در تابستان و در مناطق شمالی آسمان به راحتی قابل مشاهده است. برای مشاهدهٔ سحابی عقاب باید به محدوده‌ای در آسمان به نام “سپر گاما” نگاه کنید که در فلکی مار واقع شده است.

به زمانی که صورت فلکی کمان و مار در فراز آسمان جنوبی ظاهر می‌شوند، نیز توجه کنید. در این زمان، علاوه بر سحابی عقاب، می‌توانید دیگر اجرام آسمانی مانند سحابی‌های امگا، خوشه‌های باز M18 و M20، خوشه‌های ستاره‌های M25، M23 و M21، سحابی مرداب، خوشه‌های کروی M22 و M28 را نیز مشاهده کنید.

ستارگان درخشان

در سحابی عقاب، ستارگان درخشان به تعداد زیادی وجود دارند. اما درخشان‌ترین ستارهٔ این سحابی با شمارهٔ HD 168076 شناسایی شده است. این ستاره از دو ستارهٔ O3.5V و O7.5 تشکیل شده است. درخشندگی ظاهری این دوتایی ستاره‌ای حدود ۸.۲۴ می‌باشد.

اطلاعات کلی سحابی عقاب

نام: سحابی عقاب
– بخش‌های مهم: ستون‌های آفرینش و ساقه‌های ستارگانی
– صورت فلکی: مار
– فاصله از زمین: ۷۰۰۰ سال نوری
– عمر تخمینی: ۵.۵ میلیون سال
– شعاع سحابی: ۷۰ سال نوری در ۵۵ سال نوری
– شعاع خوشه: ۱۵ سال نوری

سحابی عقاب یکی از زیباترین و جذاب‌ترین سحابی‌های قابل مشاهده است. این سحابی با ویژگی‌های خاص خود از اهمیت و جذابیت بالایی در علم فلکی برخوردار است.

 

درباره مای نپتون

《 به نام خداوند کهکشان ها 》 ................................................................................... از زمانی که به یاد می آورم کودکی ام را ، مهر ستارگان و سیاره ها در دلم بود.شب ها محو زیبایی ماه و ستارگان بودم و سوالات بی امان بود که از ذهنم جاری می شد. مطالعه ی نجوم از ابتدای کودکی همراه من شد و من مارال هم اکنون ۹ ساله دنیای زیبای کهکشانی ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

این مطالب را نیز ببینید!

کاردستی منظومه شمسی با مقوا

ساخت کاردستی منظومه شمسی با مقوا همراه با فیلم

میانگین امتیازات: 5 (کل آراء: 1) فیلم آموزش ساخت کاردستی منظومه شمسی مراحل ساخت کاردستی ۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *