صفحه اصلی / زمین ما / معرفی ۱۰ کتاب جذاب درباره فضا و نجوم برای کودکان
معرفی کتاب فضا و نجوم برای کودکان

معرفی ۱۰ کتاب جذاب درباره فضا و نجوم برای کودکان

میانگین امتیازات: 5 (کل آراء: 1)

کتاب درباره فضا و تأثیر آن بر کودکان

همه ما در برخورد با کودکان متوجه شدیم که کودکان همیشه در حال مشاهده و کشف کردن هستند. کودکتان را در نظر بگیرید که از همان دوران نوزادی با نگاه کردن، سعی در کشف کردن محیط اطرافش داشته است. و زمانی که قدرت تکلم پیدا کرد، سوالات بی‌پایانش در مورد جهان پیرامونش شروع شد.

آشنایی با علم نجوم و فضا برای کودکان بسیار ارزشمند است. چرا که علوم در همه‌جا حضور دارند و درک اینکه یکی از بخش‌های زندگی ماست، می‌تواند کودکان را به موفقیت‌های بزرگی برساند.

همه کودکان نیاز دارند تا دانش و مهارت‌هایی که ما به آن‌ها سواد علمی می‌دهیم را بدست آورند. علم نجوم به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند چطور مشاهده کنند، اطلاعات را جمع‌آوری کنند و نتایج را تفسیر کنند.

وقتی کودکان در مورد دنیای پیرامون خود کشف می‌کنند و یاد می‌گیرند، در واقع درک درستی از وابستگی زندگی خود با محیط را به دست می‌آورند.علم نجوم قدرت تفکر را در کودکان بالا می‌برد.

کودکان کنجکاو هستند. خواندن کتاب‌ها درباره فضا برای کودکان و آشنایی با این علم بی‌پایان مطمئناً باعث می‌شود که سوالات بیشماری درباره چگونگی‌ها و چرایی‌های دیگر جهان پیش بیاید.

تأثیر خواندن کتاب درباره فضا و نجوم بر کودکان

نگاه کردن به ستاره‌ها به‌راحتی بینش کودک را نسبت به جهان هستی تغییر می‌دهد. بنابراین، خواندن کتاب‌ها درباره فضا برای کودکان و فعالیت‌های مرتبط با نجوم، علاقه‌مندی کودکان را به علم افزایش می‌دهد.

آشنایی کودکان با علم باعث می‌شود مهارت‌های زیادی مانند مهارت کلامی، منطق، و سواد علمی در آن‌ها افزایش یابد. همچنین، خواندن کتاب‌های فضا برای کودکان به رشد فکری آن‌ها کمک می‌کند و باعث تقویت رشد عاطفی، بهبود استقلال و عزت‌نفس در آن‌ها می‌شود.

سیاره‌ها و ستاره‌ها همیشه برای کودکان جذاب بوده و معمولاً یک گوشه از خیال‌پردازی‌هایشان به آسمان و اجسام آسمانی می‌پردازد. برای همین، لازم است که به روشی جذاب و هیجان‌انگیز، کودکان را با دانش ابتدایی نجوم آشنا کنیم. با خرید کتاب‌های فضا برای کودکان، می‌توانیم این علم را به آن‌ها منتقل کنیم و علاقه آن‌ها را به آسمان و ستارگان بیشتر کنیم.

در این مطلب چند کتاب جذاب و البته مفید برای کودکان در حوزه علوم فضا و نجوم معرفی می‌کنیم:

۱- من خورشید هستم، یک ستاره درخشان

کتاب من خورشید هستم، یک ستاره درخشان

در این کتاب نویسنده داستان پیدایش خورشید را از زبان خودش تعریف می‌کند. از مزایای این کتاب می توان به لحن داستانی و شیرین داشتن تصاویر رنگارنگ و جذاب برای کودکان اشاره کرد . نویسنده سعی کرده کتاب را با لحنی روان برای کودکان بنویسد.

در این کتاب خورشید در مورد داستان پیدایش خودش همچنین اهمیت وجود خورشید برای زندگی جانداران صحبت می‌کند

برای همه ما امنیت خورشید در زندگی بر روی زمین مشخص است پس برای کودکان ما هم لازم است تا درباره داستان پیدایش خورشید و اهمیت آن بیشتر بدانند که با این کتاب امکان‌پذیر است.

بخشی از متن کتاب:

روزی روزگاری (چیزی حدود ۴/۶ میلیارد سال پیش) ستاره‌ای باشکوه و مهم به دنیا اومد.

و آن ستاره باشکوه و مهم بنده بودم؛ خورشیدِ شما.

بله من یک ستاره هستم.

ستاره: ۱) یک توپ عظیم و نورانی که از گاز تشکیل شده و پر از انرژی است…..

۲- من زمین هستم، یک ستاره چند میلیارد ساله

کتاب من زمین هستم، یک ستاره چند میلیارد ساله

کتاب “من زمین هستم، یک ستاره چند میلیارد ساله” دارای تصاویر جذاب و زیبایی است که کودک را مجذوب خودش می‌کند. در این کتاب زمین ماه را خواهر و پلوتو را به عنوان حیوان خانگی خودش تعریف می‌کند. در متن این کتاب ، زمین در مورد سیارات دیگر منظومه شمسی به عنوان خانواده خودش و خواهر و برادرهایش حرف می‌زند.

این کتاب یک کتاب عالی برای کودکان درباره فضا و جهان هستی است. از مزایای این کتاب جملات کوتاه ساده و فهم راحت برای کودکان است این کتاب برای کودکان کم سن و سال بسیار عالی و کاربردی هست.

سلام! من زمین هستم.

بعضی‌ها صدایم می‌زنند: تیله‌ی آبی یا سومین سیاره از خورشید. اما شما صدایم بزنید: سیاره جذاب.

خانواده‌ی من خیلی خیلی بزرگ است…

۳- من ماه هستم، بهترین دوست زمین

کتاب من ماه هستم، بهترین دوست زمین

بخشی از متن کتاب:

این بالا را ببینید! این بالا!

منم، ماه!

بهترین دوست زمین.

هر کجا زمین برود، من هم می روم.

ما از اول با هم بوده‌ایم. البته نه از اولِ اول.

بگذارید داستانمان را برایتان تعریف کنم.. .

۴- تعجب میکنم چرا ستارگان چشمک می‌زنند؛ و دیگر سوالت در مورد فضا

کتاب تعجب میکنم چرا ستارگان چشمک می‌زنند

«تعجب میکنم چرا ستارگان چشمک می‌زنند» یک کتاب نجوم برای کودکان که ذهن کنجکاو آن ها را وارد دنیای زیبای زیبای کهکشان ها می کشاند.

همیشه کودکان در مورد چگونگی جهان و ستاره ها و سیاره ها می پرسند و والدین همواره نیازمند منابع جذاب برای آن ها هستند.

این کتاب به سوالات زیادی همراه با تصویرهای زیبا پاسخ می دهد.

بخشی از کتاب :

جهان از چه زمانی آغاز شده است؟

بسیاری از ستاره‌شناسان معنقدند که تمام اجزاء عالم زمانی در کنار هم کوچک و یکپارچه بوده‌اند. سپس، در حدود ۷/۱۳ میلیارد سال قبل، یک انفجار بی‌نهایت عظیم اتفاق می‌افتد که به نام اتفاق بزرگ معروف است.

آیا کیهان یک وقت پایان می‌پذیرد؟

بعضی از ستاره‌شناسان چنین فکر می‌کنند که کیهان پیوسته انبساط خود را ادامه می‌دهد و کهکشان‌ها یا سرعت زیاد از هم دور می‌شوند. در مقابل تعدادی هم معتقدند که ممکن است کهکشان‌ها یک روزی شروع به نزدیک شدن به هم نموده تا در نهایت حالتی به نام انقباض بزرگ را بوجود آورند! هیچ‌کس به درستی نمی‌داند تمامی مواردی که در مرحله نخست کیهان را بوجود آورده‌اند، از کجا آمده است.

۵- جایی که ما هستیم

کتاب جایی که ما هستیم

این کتاب نه شعر است و نه داستان بلکه در این کتاب از پاسخ‌های ساده‌ای که برای کودکان پیش می‌آید را بیان کرده است و کمک می‌کند پاسخ‌های علمی‌تر و آگاهانه‌تری سوالات کودکان درباره سیاره زمین بگوییم و همینطور نویسنده این کتاب را به لحنی ساده و کودکانه و داستانوار نوشته تا درک بیشتری برای کودکان داشته باشد.

بخشی از کتاب:

جایی که ما هستیم سیاره‌ی شگفت انگیزی است.

اگر به تازگی، پا به این هستی گذاشته باشی، پرسش‌های بسیاری خواهی داشت. نخست، کره‌ای که روی آن خواهی زیست را بشناس، ستاره‌ها را ببین، دنیای اطرافت را کشف کن.

در این سفر شگفت انگیز چیزهای زیادی کشف خواهی کرد.

۶- فضا (از مجموعه کتاب‌های خانه هنری)

کتاب فضا (از مجموعه کتاب‌های خانه هنری)

“یک موشک چگونه از زمین بلند میشه؟ فضانوردان چگونه روی ماه فرود آمدند؟سیاره‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟”

سوالاتی که ذهن هنری و دوستاش رو خیلی مشغول کرده….

هِنری (Henrrey) بچه ای کنجکاو است که همراه دوستانش به سوالات علمی خودشون پاسخ می دهند. این کتاب مصور است و کودک شما را با فضا آشنا می کند.

با کودکتان وارد دنیای مهیج هِنری شوید و لذت هیجان را به کودک خود هدیه دهید.

-جهان هستی چیه؟

+ به تمام چیزهایی که وجود دارند، جهان هستی گفته میشه.

– وای! پس باید خیلی بزرگ باشه!!

+ سیاره ما فقط یک ذره ریزه‌میزه در جهان هستی است.

۷- پلوتو، سیاره‌ی کوتوله

کتاب پلوتو، سیاره‌ی کوتوله

یکی از کتاب های زیبا درمورد فضا و نجوم برای کودکان کتاب “پلوتو، سیاره کوتوله” است. نویسنده در این کتاب متن را به صورت ساده و داستان وار نوشته است که برای کودکان بسیار جذاب است .این کتاب درباره پلوتو است که روزی می‌بیند لیست سیاره‌ها نیست. در این کتاب نویسنده هم سیارات را معرفی کرده و هم به کودکان شما می‌آموزد که خودشان را همانطور که هستند بپسندند.

بخشی از کتاب:

نویسنده در این کتاب متن را به صورت ساده و داستان وار نوشته است که برای کودکان بسیار جذاب است .این کتاب درباره پلوتو است که روزی می‌بیند در لیست سیاره‌ها نیست. در این کتاب نویسنده هم سیارات را معرفی کرده و هم به کودکان شما می‌آموزد که خودشان را همانطور که هستند بپسندند.

۸- همیشه پای خورشید در میان است

کتاب همیشه پای خورشید در میان است

این کتاب برای شروع جمع آوری اطلاعات برای کودکانی که به فضا علاقمند هستند عالی است. هر کودکی باید زمینی که بر روی آن زندگی می‌کند و دنیا ی بالای سرش را بشناسد و این کتاب این کار را به زبان ساده کرده است.

این کتاب کتابی است که جالب و سرگرم کننده است و کودکان شما را مجذوب  می کند .در این کتاب نویسنده هر کدام از سیارات را شخصیتی کرده است و خورشید رئیس داستان است.

می‌دانستی برای اینکه این جا

روز زمین کارها درست پیش برود،

خورشید دارد یک کله کار می‌کند؟

به‌خاطر همین هم هست که ۴/۵ میلیارد سال پشت‌ِسرِهم کارمند نمونه می‌شود.

۹- دایره‌المعارف کوچک من، درباره‌ی جهان

کتاب دایره‌المعارف کوچک من، درباره‌ی جهان

در این کتاب مطالب کودکانه و جالبی آمده است که بچه‌ها با خواندن ‌ها خسته نشوند. از مطالبی که در آن آمده است پیدایش شب و روز ، چرخش زمین، ماه‌ها، کسوف و شکل‌های مختلف ماه و های دیگر گفته می‌شود.و در این کتاب مطالب مفیدی برای کودکان شما داده شده است.

بخشی از کتاب:

هر روز صبح، از طرف مشرق طلوع می‌کند.

کم‌کم در آسمان بالا می‌رود و از طرف دیگر پایین می‌آید. در این هنگام می‌گویم خورشید غروب کرده است.

وقتی خورشید غروب می‌کند، شب می‌شود. ستاره‌ها را در آسمان می‌بینیم.

درست است که خورشید طلوع و غروب می‌کند. اما در حقیقت، نمی‌چرخد؛ چون سیاره زمین دور خودش و خورشید می‌چرخد.

گردش کامل سیاره زمین دور خودش یک روز و یک شب طول می‌کشد.

اگر یک پرتغال را در برابر یک لامپ روشن بچرخانی، وقتی یک طرف آن روشن می‌شود، طرف دیگر تاریک است. گردش زمین به دور خورشید هم به همین شکل است.

۱۰- ستاره‌ها و سیاره‌ها (پرسش و پاسخ۱)

کتاب ستاره‌ها و سیاره‌ها (پرسش و پاسخ۱)

این کتاب اولین جلد از کتاب‌های پرسش و پاسخ است که شروع آن با ابزارهای لازم برای نجوم و اخترشناسی است .و در این کتاب به پاسخ‌هایی که ممکن است در ذهن کودکان به وجود بیاید پاسخ داده است.این کتاب برای کودکان شما بسیار جذاب و جالب است.

تماشای ستاره‌ها

با استفاده از چشمان خود می‌توانید هزاران ستاره را در آسمان شب ببینید. اگر دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که برخی از آن‌ها پرنورترند. ستاره‌های پرنور باهم شکل‌هایی را در آسمان می‌سازند که هربار به اسمان نگاه کنید، آن‌ها را تشخیص می‌دهید. این شکل‌ها، صورت فلکی نام دارند.

آیا همه ما ستاره‌های یکسانی را می‌بینیم؟

زمین کره‌ای گرد است و به دور محور شمال-جنوبش می‌چرخد. به همین دلیل ما فقط ستاره‌هایی را می‌بینیم که از نیمکره‌ای که در آن‌ زندگی می‌کنیم، دیده می‌شوند.

کتاب درمورد فضا و نجوم برای کودکان بسیار زیاد است و ما سعی کردیم در این مطلب چند کتاب روان و جذاب برای کودکان را به شما معرفی کنیم، امیدواریم با خرید این کتاب ها برای فرزندتان آموخته‌های او را درمورد فضا و نجوم و منظومه شمسی بالا ببرید.

درباره مای نپتون

《 به نام خداوند کهکشان ها 》 ................................................................................... از زمانی که به یاد می آورم کودکی ام را ، مهر ستارگان و سیاره ها در دلم بود.شب ها محو زیبایی ماه و ستارگان بودم و سوالات بی امان بود که از ذهنم جاری می شد. مطالعه ی نجوم از ابتدای کودکی همراه من شد و من مارال هم اکنون ۹ ساله دنیای زیبای کهکشانی ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

این مطالب را نیز ببینید!