صفحه اصلی / فضا و کهکشان / حقایق جالب مریخ برای کودکان
سیاره مریخ برای کودکان

حقایق جالب مریخ برای کودکان

میانگین امتیازات: 2.9 (کل آراء: 250)

سیاره مریخ برای کودکان

سیاره مریخ، یکی از سیارات شگفت انگیز برای کودکان است. مریخ کوچک تر از زمین است. میانگین سیاره مریخ به ۵۵ درجه سانتیگراد می رسد. مریخ دارای کلاهک یخی است و مثل سیاره ی آبی ما دارای فصل های مختلفی است.

آتشفشان خاموش (المپوس) با نام باستانی خود در این سیاره به عنوان بلند ترین کوه در منظومه شمسی است ، که ارتفاع ان ۳ بار بیش تر از قله اورست در زمین است.

حقایق جالب مریخ برای کودکان عزیز

  • مریخ هم مانند زمین فصل هایی دارد، اما دوام بیشتری دارند. این به این دلیل است که طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد. طول فصل ها متفاوت است زیرا مریخ یک مدار تخم مرغی شکل به دور خورشید دارد.
  • طولانی ترین فصل مریخ بهار است که ۱۹۴ روز طول می کشد. پاییز کوتاه ترین است که تنها ۱۴۲ روز طول می کشد.
  • گاهی اوقات، بادهای مریخ به اندازه ای قوی هستند که طوفان های گرد و غبار ایجاد کنند. ماه ها طول می کشد تا همه گرد و غبارها ته نشین شوند و این یک مانع بزرگ برای کاوشگرهای فضایی است که به آنجا فرستاده می شوند.
  • مریخ سیستم حلقه ای مانند زحل ندارد. با این حال، یکی از قمرهای آن، فوبوس، در آینده‌ای دور روی مریخ سقوط خواهد کرد و ممکن است یک سیستم حلقه‌ای در اطراف سیاره سرخ ایجاد کند.سیاره مریخ برای کودکان
  • بسیاری از مشاهدات و تحلیل ها نشان می دهد که مریخ زمانی بسیار شبیه به زمین بوده و دارای آب یا حتی اقیانوس های کامل بوده است.
  • اگر روی مریخ بایستید و به خورشید نگاه کنید، اندازه آن تقریباً نصف آن چیزی است که ما در زمین می بینیم.
  • قطعاتی از مریخ بر روی زمین افتاده است. دانشمندان تا به امروز در حال مطالعه این مواد هستند.
  • اگر روی زمین ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشید، در مریخ ۳۸ کیلوگرم وزن خواهید داشت زیرا گرانش مریخ تنها ۳۸ درصد گرانش زمین است.
  • حدود شش سیاره به اندازه مریخ با حجم زمین تناسب دارند. با این حال، برای پر کردن حجم خورشید به ۷ میلیون سیاره به اندازه مریخ نیاز است.
  • در کتابی نوشته جاناتان سویفت از دو قمر مریخ ۱۵۱ سال قبل از کشف واقعی آنها نام برده شده است.
  • برخی معتقدند که والس مارین در مریخ نتیجه یک برخورد بزرگ است.

قمر های مریخ

یکی از موضوعات جالب مریخ  برای کودکان، قمرهای مریخ می باشد. در مدار مریخ و به دور ان دو قمر مثل سیب زمینی وجود دارد.(فوبوس)با قطر۲۸کیلومتر و (دیموس) با قطر ۱۶ کیلومتر .قمر های مریخ تقریبا ۲۱۷ بار کوچکتر از قمر زمین ما یعنی ماه است.

بخش های مریخ

  • جودی اکسید کربن
  • پوسته جامد
  • هسته اهنی جامد
  • پوشش سنگی

همه چیز درباره مریخ

مریخ دنیای بیابانی سردی است. اندازه آن نصف زمین است. مریخ را گاهی سیاره سرخ می نامند. به خاطر این که قسمتی از مریخ قرمز است.سیاره مریخ برای کودکان

مریخ مانند زمین دارای فصول، کلاهک های یخی قطبی، آتشفشان ها، دره ها و آب و هوا است. جو بسیار نازکی دارد که از دی اکسید کربن، نیتروژن و آرگون ساخته شده است.

نشانه هایی از سیل های باستانی در مریخ وجود دارد، اما اکنون آب بیشتر در خاک های یخی و ابرهای نازک وجود دارد. در برخی از تپه های مریخ، شواهدی از آب نمک مایع در زمین وجود دارد.

دانشمندان می خواهند بدانند که آیا مریخ در گذشته موجودات زنده ای داشته است یا خیر. آنها همچنین می خواهند بدانند که آیا مریخ می تواند در حال حاضر یا در آینده قابل زندگی باشد؟مریخ برای کودکان

مریخ جو فعالی دارد اما سطح سیاره فعال نیست. آتشفشان های آن کار نمی کنند و فوران نمی کنند.

زمان در مریخ

یکی از حقایق جالب مریخ برای کودکان زمان در این سیاره است . یک روز در مریخ ۲۴٫۶ ساعت طول می‌کشد. فقط کمی بیشتر از یک روز روی زمین است.
یک سال در مریخ ۶۸۷ روز زمینی است. تقریباً دو برابر یک سال روی زمین است.

اندازه و مقایسه

مریخ و دومین سیاره کوچک منظومه شمسی پس از عطارد است که ۳۰ درصد بزرگتر از عطارد و تقریباً دو برابر کوچکتر از زمین و زهره است.

همسایه های مریخ

مریخ دو قمر دارد. نام آنها فوبوس و دیموس است.
مریخ چهارمین سیاره از خورشید است.یعنی این که زمین و مشتری سیارات همسایه مریخ هستند.

تاریخچه سریع

مریخ از زمان های قدیم شناخته شده است زیرا بدون تلسکوپ های پیشرفته نیز می توان آن را دید. چندین ماموریت از مریخ بازدید کرده اند. و مریخ تنها سیاره ای است که ما فضانوردها را به آن فرستاده ایم. آنها در انجا اطلاعاتی که به دست آوردند به زمین می فرستند.

درباره مای نپتون

《 به نام خداوند کهکشان ها 》 ................................................................................... از زمانی که به یاد می آورم کودکی ام را ، مهر ستارگان و سیاره ها در دلم بود.شب ها محو زیبایی ماه و ستارگان بودم و سوالات بی امان بود که از ذهنم جاری می شد. مطالعه ی نجوم از ابتدای کودکی همراه من شد و من مارال هم اکنون ۹ ساله دنیای زیبای کهکشانی ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

این مطالب را نیز ببینید!

کاردستی منظومه شمسی با مقوا

ساخت کاردستی منظومه شمسی با مقوا همراه با فیلم

میانگین امتیازات: 5 (کل آراء: 1) فیلم آموزش ساخت کاردستی منظومه شمسی مراحل ساخت کاردستی ۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *