صفحه اصلی / فضا و کهکشان / اطلاعات جالب درباره سیاره‌ی عطارد برای کودکان
سیاره ی عطارد برای کودکان

اطلاعات جالب درباره سیاره‌ی عطارد برای کودکان

میانگین امتیازات: 4.1 (کل آراء: 8)

اطلاعات جالب درباره سیاره ی عطارد برای کودکان

عطارد سیاره ی کوچکی است که برای کودکان جذابیت‌های زیادی دارد و دیدنش از زمین ساده نیست . عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید است که در فاصله ۵۷ میلیون کیلومتری از خورشید است. و یک سمت آن سرد و آن سمت گرم است و صخره‌های عظیم و حفره های عمیقی دارد . از آنجایی که این سیاره به خورشید نزدیک است ، دمای سطح آن به ۴۲۷ سآنتی گراد هم می رسد.عطارد از ماه کوچک تر است. در این مطلب قصد داریم درمورد سیاره‌ی عطارد برای کودکان بنویسیم.

عطارد کوچکترین سیاره منظومه شمسی ماست. این فقط کمی بزرگتر از ماه زمین است. این نزدیکترین سیاره به خورشید است، اما در واقع داغترین سیاره نیست. زهره گرمتر است. تغییرات دمای عطارد شدیدترین تغییرات در منظومه شمسی است. اگرچه روی عطارد بسیار گرم است، اما آب یخ زده در سطح آن وجود دارد.

عطارد برای کودکان

پس از تشکیل عطارد، دانشمندان بر این باورند که مدت کوتاهی پس از آن توسط دنباله دارها و سیارک ها بمباران های سنگینی را متحمل شده است. رویداد دیگری به نام بمباران سنگین اواخر که حدود ۳٫۸ میلیارد سال پیش به پایان رسید نیز ممکن است مسئول سطح دهانه عطارد باشد.

عطارد همراه با زهره، زمین و مریخ یکی از سیارات سنگی است. دارای یک سطح جامد است که با دهانه ها پوشیده شده است. اتمسفر ندارد و قمر ندارد. عطارد دوست دارد همه چیز را ساده نگه دارد.

یک نکته جالب ذرباره سیاره‌ی عطارد برای کودکان این است که این سیاره کوچک در مقایسه با زمین به آرامی به دور خود می چرخد، بنابراین یک روز عطارد طولانی است و ۵۹ روز زمینی طول می کشد تا یک چرخش کامل انجام دهد. در عوض یک سال در عطارد به سرعت می گذرد. از آنجایی که این سیاره نزدیک ترین سیاره به خورشید است، طولی نمی کشد تا تمام مسیر را طی کند. تنها در ۸۸ روز زمینی یک دور به دور خورشید می چرخد. اگر روی سیاره عطارد زندگی می‌کردید، هر سه ماه یک بار تولد دارید!

یک روز در عطارد مانند یک روز اینجا روی زمین نیست. برای ما، خورشید هر روز طلوع و غروب می کند. از آنجایی که عطارد چرخش کند و سال کوتاهی دارد، طلوع و غروب خورشید در آنجا زمان زیادی طول می کشد. عطارد هر ۱۸۰ روز زمینی فقط یک طلوع خورشید دارد! این عجیب نیست؟

عبور از برابر خورشید

بیشتر وقت ها عطارد از مقابل خورشید عبور می کند.وقتی این اتفاق می افتاد عطارد در برابر با خورشید کوتوله به نظر می‌آید.

وقتی این سیاره نزدیک ترین فاصله را به خورشید دارد ، ۴۶ میلیون کیلومتر از آن فاصله دارد ، در حالی که در دور ترین مدارش از خورشید فاصله اش به ۷۰ میلیون کیلومتر  می رسد.

نکته : عطارد هیچ قمری ندارد . 

مناطقی از عطارد پر از صخره های بلند و کوتاه نوک تیز است که حتی پرتگاه نامیده می شود. یکی از این پرتگاه های صخره ی معروف دیسکاوری روپس (Discovey Roops) است که طول آن به ۵۰۰ کیلومتر می رسد.در بعضی از نواحی این صخره حدود ۳ کیلومتر از سطحی که آن را در میان گرفته بلند تر است و مناطق پیرامون آن دارای حفره های آتشفشانی  زیادی است.

بخش های عطارد

  • پوسته سنگی
  • هسته اهن و نیکل
  • پوشش سنگی

زمان روی عطارد:

یک روز در عطارد ۵۹ روز زمینی طول می کشد. یک سال در عطارد ۸۸ روز زمینی طول می کشد.

همسایگان عطارد:

عطارد هیچ قمری ندارد. عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است. زهره سیاره همسایه عطارد است.

حقایق جالب درباره عطارد برای کودکان:

حقایق جالب در زمان های قدیم، عطارد به اشتباه به عنوان دو جرم مختلف در آسمان تصور می شد: ستاره سوگوار و ستاره عصر. عطارد با سرعتی در حدود ۴۷ کیلومتر / ۲۹ مایل در ثانیه به دور خورشید می چرخد. این سریع ترین سیاره است. نور خورشید ۳٫۲ دقیقه طول می کشد تا از خورشید به عطارد برسد. اگر روی عطارد بودید و خورشید به طور ناگهانی ناپدید شد، فقط بعد از ۳٫۲ دقیقه متوجه این موضوع خواهید شد. عطارد و زهره در مدار زمین به دور خورشید می چرخند. این باعث می شود که آنها سیاراتی پست تر باشند.

عطارد برای کودکان

عطارد دارای یک دهانه بزرگ به نام حوضه کالوریس است. دهانه حوضه کالوریس در عطارد بزرگ است. ناسا تمام سطح عطارد را نقشه برداری کرده است. هسته عطارد نسبت به هر سیاره بزرگ دیگری در منظومه شمسی محتوای آهن بیشتری دارد. گاهی اوقات، عطارد ذرات را از سطح خود خارج می کند و منجر به ایجاد دمی شبیه به دنباله دار می شود. رویدادی به نام «ترانزیت» ۱۳ بار در هر قرن رخ می‌دهد و دیدن عطارد از زمین، هنگام عبور از روی خورشید امکان‌پذیر است. می دانیم که عطارد کوچکترین سیاره است. شعاع آن ۲٫۴۳۹ کیلومتر و قطر ۴٫۸۷۹ کیلومتر است. اما چگونه با سایر سیارات منظومه شمسی مقایسه می شود؟ زهره و زمین هر دو سه برابر بزرگ‌تر از عطارد هستند. مریخ تنها ۳۰ درصد بزرگتر از عطارد است.

درباره مای نپتون

《 به نام خداوند کهکشان ها 》 ................................................................................... از زمانی که به یاد می آورم کودکی ام را ، مهر ستارگان و سیاره ها در دلم بود.شب ها محو زیبایی ماه و ستارگان بودم و سوالات بی امان بود که از ذهنم جاری می شد. مطالعه ی نجوم از ابتدای کودکی همراه من شد و من مارال هم اکنون ۹ ساله دنیای زیبای کهکشانی ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

این مطالب را نیز ببینید!

کاردستی منظومه شمسی با مقوا

ساخت کاردستی منظومه شمسی با مقوا همراه با فیلم

میانگین امتیازات: 5 (کل آراء: 1) فیلم آموزش ساخت کاردستی منظومه شمسی مراحل ساخت کاردستی ۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *