صفحه اصلی / فضا و کهکشان / لایکا اولین سگ فضانورد
لایکا اولین سگ فضانورد

لایکا اولین سگ فضانورد

میانگین امتیازات: 4.3 (کل آراء: 22)

لایکا یک توله سگ ولگرد در مسکو بود که در سال ۱۹۵۷ با یک وعده غذایی و تنها یک منبع اکسیژن هفت روزه به مدار زمین رفت. او اولین حیوانی بود که توانست دور مدار زمین بچرخد. سگ فضایی که بیش از حد ترسیده و احتمالا گرسنه بود، و جان خود را برای کشورش فدا کرد و ناخواسته یک ماموریت ایثارگرانه را انجام داد.

او یک ماده سگ سیاه و سفید بود که فرفری کوچولو نام داشت. نام بعدی او که به معنای بارکر است، زمانی به وجود آمد که او در یک مصاحبه رادیویی پارس کرد. (در مطبوعات ایالات متحده، گاهی اوقات او را موتنیک می نامیدند.) به گفته ناسا ، لایکا در زمان پرواز حدود ۱۳ پوند (۶ کیلوگرم) وزن داشت.

سکوی پرتاب لایکا برای شهرت، خیابان های مسکو بود. دانشمندان موشکی شوروی می‌خواستند سگ‌هایی را به فضا بفرستند تا بهتر بفهمند پرواز فضایی ممکن است با بدن انسان چه کند. بنابراین آنها سگ های ولگرد را جمع آوری کردند که فکر می کردند موارد مناسبی هستند.

مهندسان موشک از این میان، مطیع ترین و مقاوم ترین آنها را در برابر صداهای بلند و تغییرات فشار هوا انتخاب کردند. به گفته مجله اسمیتسونیان، محققان همچنین نامزدهای نهایی را در کپسول‌های کوچک آزمایش کردند که برخی از آنها برای هفته‌ها دوام می‌آورند.

لایکا چگونه برای سفر فضایی خود آماده شد؟

یکی از دلایل اصلی انتخاب لایکا برای این ماموریت این بود که او برای این فرآیند آموزشی ایده آل بود. پس از آوردن او از خیابان ها، آموزش او برای پرتاب از یک هفته بعد آغاز شد. سه روز قبل از بلند شدن، او وارد فضای محدود سفر خود شد که خیلی تنگ بود و فقط چند اینچ امکان حرکت را داشت. او که به تازگی تمیز شده بود، مجهز به حسگرها و یک دستگاه بهداشتی بود. یک لباس فضایی با بخش فلزی داخلی به تن او کردند.

لایکا اولین سگ فضانورد

به او تمرینات خاصی داده شد و یک دستگاه مانیتورینگ نیز به او نصب کرده بودند که به لگن او متصل می شد. این دستگاه کنترل هرگونه تغییر در عناصر حیاتی مانند ضربان قلب و تعداد تنفس را هشدار می داد. برنامه فضایی نحوه واکنش او به تغییرات شبیه سازی شده منتهی به پرواز را پیگیری می‌کرد که شامل تغییر فشار هوا و صداهای بلند بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده نشان داد که آیا او برای این مأموریت مناسب بود یا خیر.

وقتی فهمیدند لایکا سگ مناسبی برای این کار است، شروع به عادت دادن او به فضاهای تنگ کردند. لایکا سه روز قبل از پرواز به «فضای مسافرتی محدود» منتقل شد تا محیط سفینه را شبیه‌سازی کند. فضا اجازه حرکت چند اینچ را می داد. در حالی که عادت کردن سگ به این غیرممکن است، گفته می شود که او این روند را به خوبی تحمل کرد.

برنامه سفر فضایی لایکا چه بود؟

برنامه فضایی هرگز قصد نداشت لایکا از ماموریت خود جان سالم به در ببرد. او به یک سفر یک طرفه به فضا فرستاده شد تا داده های گزارش شده از دستگاه های نظارت داخلی خود را جمع آوری کند. گفته می شود که لایکا با یک وعده غذایی قبل از پرواز و یک منبع اکسیژن هفت روزه به فضا فرستاده شد.

او می‌توانست در کابینی بنشیند یا دراز بکشد، کابینی که مجهز به سیستم احیای هوا و بالشتک بود. به گفته ناسا ، لایکا، که در یک مهار، یک دستگاه بهداشتی خام و مجموعه ای از الکترودها قرار داشت، به غذا و آب «به شکل ژلاتینه شده» دسترسی داشت. صداها و فشارهای پرواز لایکا را به وحشت انداخت: ضربان قلب او سه برابر سرعت عادی شد و ضربان نفسش چهار برابر شد. موزه ملی هوا و فضا دارای پرینت‌های طبقه‌بندی‌شده‌ای است که تنفس لایکا را در طول پرواز نشان می‌دهد. او زنده به مدار رسید و در حدود ۱۰۳ دقیقه دور زمین چرخید. متأسفانه، از دست دادن سپر حرارتی باعث شد که دمای کپسول به طور غیرمنتظره ای افزایش پیدا کند و به این حیوان نجیب صدمه بزند.

لایکا اولین سگ فضانورد

در حالی که تیم فضایی می دانست که او هرگز زنده نخواهد ماند، جهان از این موضوع آگاه نبود. مقامات شوروی به دنیا گفتند که لایکا حدود هشت روز پس از پرتاب به سلامت به زمین بازخواهد گشت. اما زیست‌شناسانی که لایکا را آموزش دادند، گفتند که می‌دانستند این کار در آن زمان غیرممکن است.

اسپوتنیک ۲ یک ماموریت انتحاری برای سگ بیچاره بود. این ماهواره برای بازگشت ایمن به زمین طراحی نشده بود و برنامه فضایی شوروی نمی خواست پرتاب را به تاخیر بیندازد.

به گفته آناتولی زاک، داده های تله متری نشان داد که لایکا از پرتاب جان سالم به در برده است. در ابتدا، نشریات شوروی ادعا کردند که سگ بدون درد پس از یک هفته در مدار زمین مرد. اما این مطلب در طول سال ها زیر سوال رفته است.

به یاد لایکا

۶۶ سال از سفر لایکا به فضا می گذرد، اما او هنوز بسیار در یادها مانده است. مجسمه ای از لایکا در یک مرکز آموزشی فضانوردی در شهر ستاره در روسیه ساخته شده است. مجسمه دیگری نیز در تأسیساتی که لایکا در آن آموزش دیده است  وجود دارد.

لایکا اولین سگ فضانورد

در آن زمان استفاده از حیوانات در برنامه‌های فضایی باعث می‌شد تا از خسارت جانی به انسان‌ها بکاهد. این حیوانات خدماتی را به کشورهای خود انجام دادند که هیچ انسانی نمی توانست انجام دهد. آنها جان خود را در جهت پیشرفت فناوری از دست دادند و راه را برای پیشرفت‌های فراوان بشر درمورد فضا هموار کردند.

درباره مای نپتون

《 به نام خداوند کهکشان ها 》 ................................................................................... از زمانی که به یاد می آورم کودکی ام را ، مهر ستارگان و سیاره ها در دلم بود.شب ها محو زیبایی ماه و ستارگان بودم و سوالات بی امان بود که از ذهنم جاری می شد. مطالعه ی نجوم از ابتدای کودکی همراه من شد و من مارال هم اکنون ۹ ساله دنیای زیبای کهکشانی ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

این مطالب را نیز ببینید!

کاردستی منظومه شمسی با مقوا

ساخت کاردستی منظومه شمسی با مقوا همراه با فیلم

میانگین امتیازات: 5 (کل آراء: 1) فیلم آموزش ساخت کاردستی منظومه شمسی مراحل ساخت کاردستی ۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *